klimatech
Chooose får globalt oljeselskap på eiersiden i ny kjemperunde
Et av verdens største oljeselskaper, BP, blir strategisk eier i klimatechen Chooose.
Chooose bygget seg opp som selskap ved å selge klimakvoter til næringslivet. Siden har selskapet utviklet teknologi som gjør det enklere for virksomheter å holde styr på alle avkarboniserings-tiltakene sine.
Etter å ha signert en rekke avtaler med noen av verdens største flyselskaper de siste årene, har Chooose nå tatt et nytt skritt og inngått et partnerskap med den britiske energigiganten Bp.
De to selskapene skal i første omgang samarbeide om flere tiltak til avkarbonisering i flysektoren. Corsia-programmet innebærer at flyselskapene binder seg til å fremme digitale løsninger nødvendig for å skalere mer bærekraftig drivstoff til flybransjen.
Kommer inn på eiersiden
Som en del av partnerskapet går Bp også inn på eiersiden i Chooose gjennom en emisjon på 215 millioner kroner, bekrefter gründer Andreas Slettvoll overfor Shifter.
– Chooose bygger software for å hjelpe store bedrifter med å håndtere den økende kompleksiteten til sine dekarboniseringsprogrammer – dette partnerskapet integrerer bps bransjeledende forsyning av lavkarbonprodukter i Chooose-plattformen, og gjør det mulig for oss å utvide utvalget av både compliance- og frivillige produkter som tilbys, og levere mer sømløse opplevelser for våre kunder, sier gründer Slettvoll i en kommentar.
Han forteller at verdsettelsen av selskapet er vesentlig høyere enn forrige runde for ett år siden.
– Vi går sånn sett motstrøms av hva vi ser ellers i markedet.
I januar 2023 kom blant annet Singaporeanske Temasek inn på eiersiden til en verdsettelse på rundt én milliard kroner.
Siden den gangen har omsetningen økt kraftig. Mens Chooose solgte for rett i underkant av 50 millioner kroner i 2022, peker ureviderte tall mot en firedobling for 2023.
Utvider tilbudet
Partnerskapet har videre en ambisjon om å posisjonere Chooose til å utvide den eksisterende bredden av karbonprodukter til luftfartssektoren, som for eksempel naturbaserte klimaløsninger – inkludert karbonfjerning – for både overholdelse og frivillige formål, samt å utvide digitale tilbud for ytterligere å støtte andre vanskelige å redusere sektorer som speditør og frakt.
– Vi tar sikte på å hjelpe selskaper i luftfarts-, marine- og fraktsektorene med å møte deres overholdelsesbehov og frivillige bærekraftsmål gjennom en kombinasjon av digitale løsninger og lavkarbonprodukttilbud, sier Marisa Buchanan, som er senior vice president, Low Carbon Solutions, i Bp i en kommentar.